15 jaar geleden - Op het traject Amsterdan - Utrecht - Eindhoven starten de NS en spoorwegbeheerder ProRail op 31 augustus 2009 met een proef waarbij er iedere 10 minuten een trein vertrekt; het zogeheten 'spoorboekloos' rijden.
De proef, die een week duurt, wordt in de spits gehouden. Normaal gesproken rijden op het drukke traject per uur in iedere richting 4 intercity's. Dit worden er 6. Ook de stoptreinen gaan van 4 naar 6 treinen per uur. Een groot deel van het traject is 4 sporig, behalve het stuk tussen Geldermalsen en Utrecht dat 2 sporig is. Het doel van de proef is te leren onder welke voorwaarden het mogelijk is om elke 10 minuten een trein te laten rijden.
Behalve de reguliere treinen, wordt het traject (deels) ook gebruikt voor goederenvervoer en de internationale ICE trein naar Duitsland.
Behalve voordelen, zijn er ook nadelen aan de toename van het treinverkeer zoals geluidsoverlast en spoorwegovergangen die op sommige plaatsen tot 50 minuten per uur gesloten kunnen zijn.
Gepost in: Spoorwegen